Totalul afișărilor de pagină

joi, 7 aprilie 2011

Gandurile te pot imbatrani sau intineri...

Imagineaza-ti ca ai putea da timpul inapoi cu 20 de ani....




Este anul 1989! Madonna este in topuri, televizoarele sunt pornite pe „Cheers" si „Stan si Bran”, iar utilizarea retelei internet este doar un vis...
Dar, cel mai important, tu esti mai tanar cu 20 de ani! Cum te simti?... Ei bine, daca te simti cumva ca si subiectii experimentului pe care l-a facut psihologul Ellen Langer, in cadrul Universitatii Harvard, tu, de fapt, te simti ca si cum ceasul tau biologic s-ar fi intors inapoi cu doua decenii.
Un astfel de studiu s-a facut pe un grup de barbati trecuti de varsta de 70 de ani. A fost redecorat un hotel vechi si izolat din New England, si fiecare detaliu de decor arata ca acum 20 de ani... Barbatilor li s-a spus sa nu-si aminteasca despre trecut ci sa se comporte efectiv ca si cand ar calatori inapoi in timp. Ideea era ca schimband setarea mentala a acestor barbati cu privire la propria lor varsta, sa se observe daca aceasta ar putea conduce la schimbari efective in ceea ce priveste starea lor de sanatate.


Descoperirea facuta a fost uluitoare! Dupa doar 1 saptamana, barbatii care faceau parte din grupul experimental, comparati fiind cu alti barbati de aceeasi vasta, aveau o mai mare flexibilitate a articulatiilor, mai multa dexteritate si mai putina artrita. Acuitatea lor mentala crescuse in mod considerabil, stare lor generala de sanatate se imbunatatise.


Fotografiile acestor barbati au fost aratate unor persoane din afara, iar acestea au aproximat ca barbatii ar avea cam cu 20 de ani mai putin decat varsta lor reala. Cu alte cuvinte, procesul de imbatranire fusese, intr-o oarecare masura, reversibil...Poate ca suna putin cam ciudat, insa Langer si colegii ei de la Harvard au desfasurat experimente similare timp de mai multe decenii, iar rezultatele obtinute au fost convingatoare.


Teoria prezentata de E. Langer in cartea sa ”Counterclockwise” este aceea ca suntem cu totii victimele propriilor stereotipii despre imbatranire si sanatate. In mod inconstient acceptam constarngerile culturale negative despre imbatranire si boala, iar acestea ne modeleaza conceptiile despre sine si comportamentul. Daca am putea sa ne debarasam de cliseele negative care ne domina gandurile cu privire la sanatate, atunci am putea sa ne deschidem mintea catre posibilitatea de a avea o viata mai activa chiar si la varste inaintate.


Un alt studiu al lui Langer se refera la utilizarea vestimentatiei ca pe un declansator al stereotipiilor de varsta. Majoritatea oamenilor incearca sa se imbrace conform varstei lor, astfel ca efectul vestimentatiei devine o constrangere pentru incadrarea cuiva intr-o anumita categorie de vasta.


Daca insa aceasta limitare sau constrangere dispare? Langer a decis sa studieze oamenii care poarta uniforma in cadrul profesiei lor si sa ii compare cu cei care poarta haine de starda. Ea a descoperit ca cei care poarta uniforama au lipsit mai putine zile de la serviciu datorita bolilor, au avut mai putine vizite la medic sau spitalizari si, de asemenea, prezentau mai putine boli cronice chiar daca toti aveau acelasi statut socio-economic. Aceasta pentru ca nu li se amintea in mod constant despre propria lor imbatranire prin alegerea vestimentatiei. Diferentele in ce priveste starea de sanatate,au fost chiar si mai mari atunci cand Langer a studiat persoane influente, cu posibilitati materiale. In mod prezumtiv, daca ai mijloace sa cumperi mai multe haine, acest lucru iti aduce alte constrangeri in ce priveste imbatranirea. Oamenii bogati adopta aceste constrangeri ca si atitudini si asteptari nesanatoase.


Langer nu este adepta ideii cum ca toti ar trebui sa purtam uniforma....Punctul ei de vedere este acela ca suntem inconjurati zilnic de semnale subtile cum ca imbatranirea este o perioada de declin indezirabila. Aceste semnale fac dificila imbatranirea si „ne inchid” pe toti, indiferent de varsta, in adevarate „colivii" pentru boli... Suntem prea rapizi in a accepta categoriile de boli precum cancerul sau depresia si in a le lasa sa ne copleseasca... Facand asta, oprim posibilitatea unui viitor plin de sanatate.
Si nu ca am fi feriti de boli, proasta dispozitie, recaderi sau ca imbracandu-ne ca niste adolescenti vom elimina acele neplaceri...Cu putina intelepciune insa, am putea incerca sa imbratisam incertitudinea si sa intelegem ca modul in care ne simtim azi poate sau nu poate fi corelat cu modul in care ne vom simti maine. Cine stie....daca suntem deschisi ideii ca lucrurile se vor imbunatati, poate ca ne vom trezi simtindu-ne cu 20 de ani mai tineri! 

                                    CUVINTE MICI...CU EFECTE MARI...

Exista cuvinte "mici" care te pot infrana de la a-ti indeplini dorintele sau de la a crea iluzia progresului atunci cand acesta nu exista. Probabil folosesti sau ii auzi pe ceilalti folosind foarte des aceste cuvinte.
Fii constient de ele si sesizeaza impactul pe care acestea il au asupra modului in care iti traiesti viata. Ca si coleg, partener sau parinte, realizeaza cum astfel de cuvinte pot modela ceea ce celalalt sau copilul tau percepe ca fiind posibil. Iata cateva dintre acestea.
DAR 
Tocmai ai dezbatut o idee cu un prieten, coleg, iar primul cuvant al acestuia a fost: „dar”, sau, „Da...., dar...” Care este reactia ta? Crezi ca intr-adevar te-a ascultat?
Ai senzatia ca ideile tale au fost respinse? Acum, intelege ca el a spus „si” in loc de „dar”...
Te simiti diferit? Ai impresia ca te-a ascultat, si acum iti dezvolta ideea? Cuvantul „dar”are capacitatea de a diminua sau chiar de a distruge orice idee, gand sau experienta care il preced.
„Am multe abilitati, dar nu am o diploma universitara..” Mult prea des utilizam „dar” , atunci cand „si” este o alegere mult mai potrivita. Incepe sa observi unde,in conversatia ta, poti sa iti imbunatatesti comunicarea atat cu tine cat si cu ceilalti, folosind „si" in locul lui „dar”.


INCERC
Cat de des auzi sau spui :” voi incerca...? Si ce inseamna asta? Uneori, cuvantul „incerc” este folosit pentru a exprima:”Chiar nu vreau sa fac ceea ce mi-ai cerut si nu stiu cum sa-ti spun nu..” ; sau, „Nu am destul incredere in mine pentru a ma angaja sa fac....cutare....lucru” sau, „Nu stiu ce imi doresc cu adevarat in viata...”


Atunci cand ii aud pe oameni exprimandu-si visele, dorintele, impreuna cu cuvantul „incerc”, adesea ma intreb: „Cat de tare isi doreste aceasta persoana sa-si realizeze visele?”...”Ce mesaje transmite mintii inconstiente?”... E ca si cum ai fi cu un picior in terenul de joc si cu celalalt pe tusa, sperand totusi sa marchezi si sa invingi. Aproape imposibil! A incerca este o risipa de energie!


Cum ti s-ar schimba viata daca in loc sa spui:” Voi incerca...sa fac...”, ai spune: ”Voi face!” sau, chiar mai bine, „Fac!” si sa-ti impui un timp limita.
SPER, VREAU 
Aceste cuvinte sunt similare cu „incerc”...sa fac ceva... .Ideea de a face ceva exista, si cu „sper sa” sau vreau”, nu exista nici un fel de angajament sau actiune vizibila pentru a indeplini. Daca insa esti hotarat in aceasta privinta, de ce nu ai : „Ma angajez sa indeplinesc aceasta.... pana la data de....” Si sa-ti si concentrezi actiunile in acest sens.


AR TREBUI
Esti unul dintre cei care are o lista cu lucruri pe care „ar trebui” sa le faca, dar rareori indeplineste oricare din problemele de pe lista? Aminteste-ti cum era acum cinci ani, si observa cat de diferite ar fi putut fi astazi –cariera, relatiile cu copiii, parintii, sotul/sotia, sanatatea-daca ai fi indeplinit intr-adevar o parte dintre punctele aflate pe acea lista a lui...”ar trebui”..., in loc sa le lasi sa treaca pur si simplu.
Daca esti parinte, aminteste-ti de toti acei mari „ar trebui” pe care te-ai gandit sa ii faci pentru sau impreuna cu copiii tai. Idei mari, care ar fi produs o diferenta semnificativa si pe care copiii tai nu au mai avut ocazia sa le experimenteze impreuna cu tine. Sau, ce parere ai despre acei „ar trebui”...la care te-ai gandit in legatura cu parintii tai, lucruri pe care acum nu mai poti sa le duci la indeplinire? Sau, gandeste-te la lista de astazi a lui „ar trebui”.
Cum ti s-ar schimba viata peste cateva ore, zile, saptamani, ani, daca ai identifica cateva puncte esentiale pe lista ta si le-ai si indeplini?
Nu este vorba neaparat de a duce la indeplinire acele sarcini critice, ci se refera la a-ti lua un agajament clar de a le indeplini, in cel mai bun mod in care iti permit abilitatile tale si resursele de care dispui. Aceasta inseamna sa identifici un set de activitati importante pe care trebuie sa le faci, fiecare dintre acestea cu un rezultat bine precizat si cu un termen pe care il vei onora.
NU POT
Nu pot este foarte des folosit si exclude posibilitatea de a face sau de a realiza ceva. Spunand: „nu pot sa fac matematica”, aceasta chiar iti zavoraste orice posibilitatea de face matematica. Daca, in loc de aceasta ai spune :„Nu am gasit inca o cale de a ma pricepe la matematica”, ti-ar lasa o portita deschisa spre a gasi o solutie. In loc sa tot spui ceea ce nu poti sa faci, ce s-ar intampla si cum te-ai simti daca ai vorbi despre ceea ce poti sa faci?
Spre exemplu:”pot sa adun, sa scad, sa inmultesc,sa impart, si nu am gasit inca o cale spre a rezolva probleme de algebra...”. Aceasta mica modificare poate avea un efect important asupra atitudinii tale, asupra a ceea ce simti cu privire la creativitatea ta si la sarcina pe care o ai de indeplinit.




Slide 1
Cum să nu-ţi fie irosită viaţa Lupta de prevenire a delincvenţei juvenile
Slide 2
În sens larg, a-ţi irosi viaţa înseamnă a nu deveni un membru productiv al societăţii. Cu alte cuvinte, a fi un ratat. Cel mai sigur drum spre a ajunge în această stare este să deveni un delincvent juvenil – infractor de la o vârstă fragedă. Ce înseamnă a-ţi irosi viaţa?
Slide 3
Delincvenţa juvenilă desemnează totalitatea infracţiunilor săvârşite de minori. În ziua de azi, toţi mai mulţi copii îi cad pradă din diverse motive: unii doresc pur şi simplu să dovedească de ce sunt în stare, în timp ce alţii ajung aşa în urma educaţiei primite de la părinţi. Situaţia actuală
Slide 4
Pe scurt, numai pe teritoriul SUA se înregistrează anual peste 2,5 milioane de arestări juvenile, dintre care aproape 400.000 sunt din cauza furtului, 200.000 pentru consum de stupefiante şi 100.000 pentru crimă. Restul sunt prinşi pentru infracţiuni precum viol, vandalism, posesie ilegală de armă, consum de alcool, prostituţie, trafic de droguri şi şofat în stare de embrietate...înainte de vârsta legală de posesia a unei maşini. Ce înseamnă asta?
Slide 5
Zicala „Lupul îşi schimbă blana, dar năravul ba” se aplică şi pentru proaspăţii adulţi cu dosar penal la poliţie. O comunitate umană formată într-o bună măsură din delincvenţi – de toate vârstele- nu reprezintă deloc una favorabilă oricărei activităţi, fiind privită cu ochi răi atât de către investitori, cât şi de către turişti, ajungând cu timpul să dispară. Urmări
Slide 6
Ei au cele mai mari şanse să ajungă la puşcărie încă din tinereţe, iar cine îşi pierde această frumoasă perioadă a vieţii prin închisori, ajunge să se angajeze foarte greu când iese, urmând să săvârşească furturi pentru a trăi. Aşadar, va ajunge cel mai probabil din nou în penitenciar. Puţinii care încearcă să se schimbe prezintă prea puţină încredere unui angajator serios, aşa că ajung în aceaşi situaţie.
Slide 7
Pentru a nu deveni un delincvent juvenil trebuie doar să înveţi să-ţi ocupi timpul liber cu alte activităţi decât cele enumerate mai devreme (alcool, droguri, pornografie etc.) şi să îţi creezi o relaţie mai bună cu părinţii. O relaţie defectuaosă cu cei care ţi-au dat viaţă este o cauză principală a acestei crize sociale. Cu alte cuvinte, trebuie să înveţi să trăieşti corect! Ce putem face?
Slide 8
Umple-ţi timpul cu cap! Învaţă să cânţi la un instrument.... ...sau dezvoltă-ţi gândirea.
Slide 9
Plimbă-te prin aer liber! Mergi într-o excursie prin pădure... ...sau joacă-te prin parc.
Slide 10
Practică un sport! Fotbalul este un sport iubit în toată lumea. Deşi băutul berii este un „sport” pentru microbişti, la 13 ani nu este indicat!
Slide 11
Fă ceva constructiv! Un curs de creaţie manuală proprie... ...sau poate chiar muncă voluntară în folosul naturii.
Slide 12
Fii tu însuţi! Nu-ţi fie frică să acţionezi cum doreşti... ...de multe ori este mai bine aşa!
Slide 13
Joacă-te cu obiecte adecvate vârstei Dacă clasicele trenuleţe şi 

maşinuţe te plictisesc, încearcă un PlayStation. În majoritatea ţărilor este şi ilegal să ţii o armă dacă nu ai permis de utilizare.
Slide 14
Învaţă ce e aia toleranţă! Toţi suntem egali în drepturi şi obligaţii! Nu face discriminare. Nu te lua de alţii doar pentru că nu-ţi convine ceva la ei!
Slide 15
Fii copil...cât încă eşti! Nu te grăbi să te maturizezi... ...căci în curând vei dori să fi iarăşi tânăr!
Slide 16
Judecă, căci te-ai născut cu un cap pe umeri! Chibzuieşte la drumul corect. Poţi face unele dintre cele mai mari greşeli din lume altfel...
Slide 17
Nu merită să faci prostii!!! Viaţa e frumoasă alături de prietenii tăi. Pe ei însă nu-i vei avea în închisoare...
Slide 18
Se ştie că părinţii poarta o mare responsabilitate pentru modul în care îşi cresc copiii. Deşi alegerile pe care le ia în viaţă ţin cu totul şi cu totul de copil, părinţii săi sunt capabili prin educaţia oferită să i le influenţeze. Aşadar, nu fii indiferent pentru viitorul copilului tău şi învaţă-l să trăiască corect! Rolul părinţilor „Pentru fiecare dintre noi care reuşeşte există cineva care ne-a arătat calea” – Oprah Winfrey
Slide 19
Asigură-te că-şi face îndatoriile! Pentru a deveni cineva în viaţă trebuie să munceşti. Munca sa, ca şi elev, este să înveţe! Timpul câştigat cu temele şi-l va pierde în alt mod ... dar oare benefic altei necesităţi? Sport Luatul pe căi greşite
Slide 20
Nu-l „sufoca”! Dacă îl ţii aşa din scurt, ce crezi că va face după ce va fi indepent de tine? Explică-i ce e bine şi ce nu, iar pe urmă lasă-l pe el să decidă ce va face!
Slide 21
Controlează-i cheltuielile! Trebuie să înveţe că banii se obţin greu şi că nu eşti dispus să-i plăteşti amenzile şi pagubele. Va învăţa astfel valoarea lucrurilor şi se va gândi de două ori înainte să facă o prostie.
Slide 22
Nu-ţi fie teamă să impui nişte reguli! Fără reguli ar sta toată ziua pe internet sau s-ar uita toată noaptea la televizor. Nu o să ajungă bine! Altfel, o să înveţe pentru şcoală sau, cine ştie, poate chiar o să-l convingi să citească o carte!
Slide 23
Numărul infracţiunilor juvenile din Olanda a crescut de la 1000 pe an, cât era în 1987, aproape de 25000 până în 1998? Asta înseamnă o creştere de 227% pe an! Principala cauză a delincvenţei juvenile o reprezintă interesul scăzut al părinţilor pentru copiii lor? Altă cauză este însuşi interesul prea mare? În felul acesta, copilul nu va dobândi experienţele necesare fiecărei vârste şi va intra prea brusc într-un mediu „nou”. Majoritatea infractorilor juvenili provin din familii sărace, au fost neglijaţi şi au şanse minime în viaţă? Ştiaţi că...
Slide 24
Absenteismul şcolar este unul dintre primele semne ale unui drum greşit în viaţă? În Ianuarie 2009, 54 de elevi din Timişoara au fost găsiţi în diferite localuri din zonă, în timp ce trebuiau să fie la ore? Câţiva dintre aceştia nu terminaseră încă nici ciclul primar? Anturajul copilului are o influenţă mai mare asupra lui decât părinţii săi chiar? Cam pe la varsta de cinci ani copiii au primit deja jumatate din toata influenta pe care parintii vor reusi s-o aibe asupra lui?
Slide 25
„Păstrează-ţi tinereţea! Nimic pe lume nu-i mai frumos ca tinereţea, nimic nu-i mai de preţ ca ea.

Viata

Inveti multe, deja, la o varsta, stii mai multe decat ar trebui sa stii. Ai incercat la un moment dat sa te refugiezi langa cineva despre care ai crezut ca te intelege.
S-a dovedit a fi o greseala sau nu. Asta ai vazut pe parcursul timpului. Ai incercat mereu s-o iei de la inceput, pentru a ajunge undeva mai sus, pentru a aspira la binele tau.
Unora le-a fost usor sa aleaga numai dupa cateva incercari eliminatorii, au gasit o persoana despre care cred ca le poate fi alaturi. S-au intrebat de ce le este alaturi? Exista o gramada de interese!
Intr-adevar, pentru stabilitate, te lasi inselat, incepi sa crezi ca totul poate sa fie bine, ca persoana de langa tine iti este alaturi. Cat dureaza asta? V-ati intrebat? Bun, e ok sa simti ca esti in siguranta in prezenta cuiva, sa nu simti nevoia sa controlezi persoana de langa tine. Insa ti-ai dat seama ce interese are?
Poate constientizezi interesele pe care le are, dar fiindu-ti bine, persisti in acea relatie, crezand ca veti fi alaturi unul de altul tot timpul. Da, se poate si asta, dar numai aplicand conditia ca unul este langa tine de interes si altul isi vede de viata lui. Se pare ca e cea mai buna combinatie.
Si atunci, ce te face sa mergi mai departe? Faptul ca te asculta cu mintea in alta parte, ca te doreste din cand in cand, ca de fapt sunt multe interese la mijloc? E de ajuns pentru o viata de om?
Nu meriti mai mult decat atat? Pana la urma care este problema, de ce te complaci intr-o relatie neintemeiata decat pe faptul ca unul este cu banul si altul cu o afectiune prefacuta si care, prinzandu-te in acest joc
, poate face orice cu tine?
Nu pot sa cred ca nimeni nu se intreaba daca nu cumva merita mai mult, daca nu cumva cel sau cea care este alaturi n-ar trebui sa fie la standardul la care se afla. Si atunci, de ce intotdeauna cauti pe cineva care sa ti se asemene, care sa fie ca tine, care sa iti fie egal?
Sunt oameni care gasesc acest lucru, isi gasesc egalul, insa e greu sa-l accepte. Soarta, viata, toate prin cate ai trecut, te fac sa crezi ca e mai bine sa ai pe cineva mai prejos decat tine, o persoana pe care poti s-o manipulezi asa cum vrei.
Si, adevarul este ca e mult mai simplu decat sa te contrezi cu un om care are aceleasi capacitati intelectuale ca tine.









Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu